lördag 27 december 2014

Bara för att man inte förstår något...

För mig har tron på Gud delvis handlat om att hitta förklaringsmodeller och svar på svåra frågor.
  • Hur hänger allting ihop? 
  • Är vi en del av ett större sammanhang? 
  • Finns det liv efter döden? 
  • Varför ser livet så olika ut för oss människor? 
Religion har ofta använts som förklaring när man inte haft några andra svar. Åska förklarade man med att Asa-guden Tor red omkring och stred med sin hammare. Katastrofer och liknande har ofta setts som Guds dom över ett felaktigt leverne. Framgång har tolkats som ett tecken på att man haft Gud på sin sida.

När någon överlever en trafikolycka kan man få höra att det beror på en skyddsängel eller något liknande. Om man har tappat bort en nyckel och sedan hittar den på ett konstigt ställe förklaras det med att Gud har talat om var den ligger.

Med tiden har vi kunnat förklara mer och mer med hjälp av vetenskap och genom att undersöka saker på ett noggrant sätt. Förmodligen kommer vi aldrig kunna kartlägga alla samband och förstå hur allting hänger samman men jag tycker inte att det är något bra argument för att det finns en Gud. Även om det kan kännas skönt att använda sig av det.

Det känns ärligare att helt enkelt konstatera att man inte vet eller inte kan förstå allt när man stöter på något man inte har någon förklaring på.




8 kommentarer:

  1. Intressant. Det låter inte orimligt. Om det är den här typen av frågor som ligger bakom så kanske det också kan förklara varför religion kan fungera förtryckande eller befriande beroende på vem som formulerar frågorna. (Varför är vissa rika men andra fattiga? kan ju besvaras tex med att Gud vill ha det så, eller att de fattiga straffas eftersom de brutit mot Guds vilja, men det kan också besvaras med att onda makter har tagit över.) Sen är frågan om vi kommer undan de här frågorna, jag är själv mycket tveksam. Det verkar som om de här typen av frågor är djupt rotade i människan sen tiotusentals år, kanske längre. Även människor som inte tror på gud tenderar att vara präglade av idétraditioner som har andra svar på de här frågorna som om är lika trosbaserade som religionerna. Det kan själv känt som en risk med ateismen är att vissa ateister tycks tro att de saknar tro och bara agerar utifrån förnuftet. (För några år sedan beskrev jag hur jag tappade tron på pengar: http://www.jlundstrom.se/hur-jag-tappade-tron-pa-pengar/)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kommenterar :) Svårt att veta om man kan nöja sig med att man inte vet, framförallt är det ju inte så svårt så länge allt i livet bara flyter på...
      Det är väl som med livet efter döden, det kan kännas tomt att tänka sig att det bara tar slut men det känns ju inte heller bra att hoppas på något som man inte hittar något belägg för...

      Radera
  2. Hej, denna blogg ta upp jätteintressanta ämnen att diskutera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym, kul att du tycker om bloggen. Jag tycker precis som du att den här typen av frågor är väldigt intressanta att diskutera.

      Radera
  3. Hej, för mig är det viktigt att tron på Gud logiskt går att granska, men inte nödvändigt att jag lyckas få ihop allt till en "universalteori" som förklarar ALLT. Om det nu är så att Gud är skaparguden som fanns före rum-tiden blev till och då det universum som vi idag känner bildades så får jag finna mig i att vetenskapen som forskar vidare kontinuerligt kommer att närma sig Honom som säger sig vara Sanningen. Inom vetenskapen så närmar man sig Sanningen med nya lärdomar som ersätter gamla: Newton till relativitetsteorin till strängteorier och 7 eller 17 dimensioner. När man hittar nya och bättre förklaringsmodeller så släpper man de gamla och tar till sig de nya sanningarna i sökandet efter Sanningen.
    Men bibeln inte är en lärobok i fysik utan mer handlar främst om historien om Guds relation med oss människor.
    Kanske kan man dock använda lite av vetenskapens förhållningssätt på din resa Joumak?
    När du nu ser saker i din tro som inte hänger ihop med dina tidigare trosformuleringar så omvärdera "modellen för tro" och inte "objektet för tron".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym, kul att du har hittat bloggen. Du har helt klart en poäng när det gäller skillnaden mellan "modellen för tron" och "objektet för tron", OBT. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns något sorts OBT. Men mycket av det som jag tidigare såg som ett handlande av OBT ser jag nu som tillfälligheter och jag tycker att det finns troligare förklaringar än att en övernaturlig Gud är inblandad.Frågan är vad som blir kvar av OBT?

      Radera
  4. Appropå att tron är relation så rekommenderas Tomas Sjödins vinterprat: http://t.sr.se/1rT8zxU

    Hoppas nu det blir rätt med länken. Med vänlig hälsning/Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas, kul att du hittade till bloggen :) Jag har redan lyssnat på Tomas vinterprat, han är verkligen duktig och gör det på ett väldigt bra sätt. Jag blir alltid berörd av det han säger även om jag inte alltid håller med. Hans egna erfarenheter gör att man får förtroende för honom.

      Radera