tisdag 16 december 2014

Avstamp

I nästan hela mitt liv har jag tagit för givet att Gud finns. Det har varit ett axiom som jag i princip inte har ifrågasatt alls även om jag har ägnat mycket tid och energi åt att för mig själv försöka definiera vad jag tror på.
Min bild av Gud har naturligtvis förändrats över tid men det har alltid handlat om en Gud kopplad till kristendom och bibeln.

Nu är jag inte alls lika säker längre - eller för att uttrycka det lite tydligare: jag tycker inte att det finns så mycket som tyder på att den Gud jag har tagit för given verkligen existerar.

Det har varit en lång resa och den är inte på något sätt över. Vem vet, det kanske blir en tvärvändning tillbaka så småningom...

Jag tror inte att jag är ensam om de här tankarna. Många går säkert och funderar på liknande saker även om de inte kommer till samma slutsats som jag.

Jag startar den här bloggen för att på olika sätt försöka formulera och beskriva hur jag tänker och vad jag kommit fram till. Jag hoppas att den kan vara till hjälp för andra att fundera kring och på ett tydligare sätt formulera sin eventuella tro.

Jag har ingen ambition att övertyga någon om någonting, jag vill bara tala om hur jag själv tänker och resonerar.

Hoppas du vill följa med mig på den här resan.


2 kommentarer:

  1. Det fina med att vara människa är ju att man får tänka och tycka som man vill. Mark Levengood sa en gång: "Man får ändra åsikt hur ofta man vill." Det är en devis jag lever efter!

    SvaraRadera