torsdag 18 december 2014

Tro vad du vill

Naturligtvis är det upp till var och en att själv bestämma vad man vill tro på. I teorin är det fritt fram att välja mellan alla livsåskådningar eller klura ihop en egen blandning av alla olika varianter.
Men i praktiken blir det nog ofta så att man tar över de livsåskådningar som finns inom det sociala sammanhang man befinner sig i. Ibland efter moget övervägande men ofta utan speciellt mycket reflekterande.

Om man känner förtroende för de människor man har omkring sig ligger det nära till hands att ta till sig deras uppfattningar och värderingar. De kommer med på köpet så att säga. Mycket av det vi tror på och håller för sant har vi inte kommit fram till på egen hand utan vi tar över och härmar andra.

Jag har definierat mig själv som kristen väldigt länge och jag har känt det som att jag måste eller borde tro på en massa saker som jag nog egentligen inte haft så bra argument för. Jag har så att säga köpt hela paketet rakt av.

För mig var det oerhört befriande när jag en vacker dag för inte så många år sen insåg att jag faktiskt får tro precis som jag själv vill. Jag lyckades skaka av mig känslan av att jag måste tro på ett visst sätt och så här i efterhand känns det märkligt att det skulle ta så lång tid innan jag insåg det.

Mark Levengood lär ha sagt att "Man får ändra åsikt så ofta man vill" (Tack för citatet Marina). Det finns naturligtvis inget självändamål med att byta åsikt ofta men det är skönt att känna att man får göra det och att man inte behöver hålla fast vid något man egentligen inte tror på. Att till varje pris hålla fast vid något som man innerst inne inte tror på kan i längden bli väldigt destruktivt och hämmande.

3 kommentarer:

  1. Är det egentligen dogmatism du ifrågasätter?
    Vad menar du med tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tanke med inlägget var nog inte att ifrågasätta något speciellt utan bara att påpeka att det är viktigt att fundera på om man har några bra argument för det man säger sig tro på. Alltså argument som man själv tycker är relevanta.

      Radera
    2. Min fråga - som jag borde ha skrivit fram mycket tydligare - är väl egentligen om inte all tro, per definition är dogmatisk. Därför undrade jag vad du menade med tro.
      Jag vill inte (och jag tror inte heller att du vill) hamna i ett tänkande som dikotomiserar tro och vetande, tro och vetenskap, tro och säkerhet, tro och neutralitet. Därmed blir frågan om vad tro egentligen är viktig. I alla fall för mig.
      Finns det irrelevant tro? (är den i så fall intellektuellt eller psykologiskt irrelevant, kan man skilja på det?)
      Tro är en mycket komplext fenomen. ("jag tror för att förstå", "jag tror trots att jag inte förstår" - är tro en förutsättning för förståelse? Det skulle vissa moderna hermeneutiker säga.)

      Radera