lördag 10 januari 2015

Ett magiskt år

Det senaste året har jag allt oftare stött på benämningen magisk när man ska beskriva något. Det kan handla om en magisk kväll, en magisk sång, en magisk naturupplevelse eller helt enkelt ett magiskt ögonblick.

Det är inte alldeles enkelt att veta vad en person menar när hen beskriver ett ögonblick som magiskt. Jag tänker att det kan vara bra att reflektera lite kring innebörden av ordet och vad vi menar när vi säger det.

Så här står det i wikipedia om magi:
Magi eller trolldom är en verklighetsuppfattning grundad i övertygelsen om att människan kan påverka den fysiska världen genom kontakt med övernaturliga makter.
Det är alltså något övernaturligt i motsats till det naturliga eller det som vanligtvis brukar hända. Något oförutsägbart som inte följer de normala spelreglerna. 

Men jag skulle tro att väldigt få som använder ordet magisk verkligen tänker sig att det är något övernaturligt som händer, snarare något som är överraskande bra, eller helt enkelt något som man uppskattar väldigt mycket.

Traditionellt sett tänker jag mig nog att magi har betraktats som något man ska akta sig för, något man till och med kunde dömas till döden för att ha använt sig av. Och nu har begreppet i stället fått en positiv innebörd, ett ord man använder för att beskriva något man verkligen uppskattar eller njuter av.

Hur använder du dig av ordet, och hoppas du att året som just har börjat ska bli ett magiskt år?


2 kommentarer:

  1. Personligen använder jag mig av ordet "magiskt" på det "nya" sättet, dvs som ett förstärkande adjektiv. Var t ex ute häromkvällen på en magiskt vacker månskenstur på skridskor. Däremot ordet magi använder jag annorlunda då jag ser det som wikipedia skriver att det handlar om att nå utanför den verklighet vi normalt kalla verklighet och påverka den genom riter eller annat.
    Så finns det nåt mer än det vi ser och kan ta på? Finns det något utanför den "normala verkligheten"?
    Med vänlig hälsning Tomas

    SvaraRadera
  2. Förutsätter eller ifrågasätter det potentiella fenomenet magi ett dualistisk/binärt tänkande? Är människan i magiskt tänkande en del av det naturliga som - på ett naturvidrigt sätt - kan påverka det onaturliga? Eller är människan en gränsvarelse som både är naturlig och onaturlig?
    På vilket sätt är dikotomin natur/övernaturlig(:onaturlig, antinaturlig) intressant?

    allt gott
    Natanael

    SvaraRadera