lördag 23 maj 2015

Upplysning

Jag håller på och läser Christer Sturmarks nya bok - Upplysning i det 21:a århundradet. Christer är ordförande för förbundet Humanisterna och engagerar sig ofta i frågor kring vilken plats religionen bör ha i samhället. Han menar att religion är en privatsak, att samhället bör vara sekulärt och att det är viktigt att samhälleliga och politiska beslut inte motiveras utifrån religiösa argument.

I mitt förra inlägg skrev jag om att definiera sin livsåskådning och att det känns viktigt för mig att hitta argument för det jag tror på. Nu när jag inte längre är så säker på att det existerar någon övernaturlig Gud som sätter upp regler för hur vi ska leva och råder över naturlagar och dylikt så känns sekulär humanism som en intressant livsåskådning att titta närmare på.

Det finns säkert bättre och utförligare böcker i ämnet men det fick bli den här till att börja med. Det känns väldigt spännande att se vart den här resan ska föra mig...

Från bokens baksidestext:

I Upplysning i det 21:a århundradet beskriver Christer Sturmark sin egen filosofiska utveckling och tar med sig läsaren på färden. Avsikten är att alla som intresserar sig för frågor om sanning och lögn, om själen, vetenskap, hokus-pokus och meningen med livet ska få del av några verktyg för att stärka förmågan att genomskåda bluff, vidskepelse och orimliga påståenden.
Boken tar sig an ett stort antal av vår tids besvärligaste och samtidigt politiskt känsliga frågor, med ett nyfiket observerande och resonerande förhållningssätt. Utgångspunkten är att världen är naturlig och i princip möjlig att förstå.

1 kommentar:

  1. Låten mycket intressant, måste nog på biblioteket imorgon! Tack för tipset :-)
    Marina

    SvaraRadera