onsdag 25 februari 2015

Att klura ut Guds vilja

Inom de sammanhang jag har vuxit upp och tillhört så har det ofta betonats att Guds vilja/plan med ens liv är viktig. Det gäller att hitta sin kallelse, att leva efter Guds plan, både i det lilla och det stora. Allt ifrån att Gud har valt ut någon speciell person som jag borde gifta mig med (hans A-plan), till att han tänkt ut vad som vore bäst för mig att jobba med.

I och med att Gud vet så mycket, för att inte säga allt, så är tanken att man vinner på att försöka ta reda på vad det är han har tänkt ut istället för att göra det man själv tycker verkar bäst. 

Problemet är bara att det inte är så alldeles enkelt att ta reda på vad Gud vill. Framför allt inte när det gäller specifika saker...
Jag har läst en hel del böcker där det beskrivs hur man kan höra Guds röst och även lyssnat på många predikningar över ämnet. Här är några olika metoder som brukar tas upp:

  • Använda sig av Bibeln, till exempel genom att ta en tumvers eller hitta en situation som ser ut att likna den man själv befinner sig i.
  • Hoppas att Gud berättar för någon annan som sedan kan förmedla det till mig.
  • På olika sätt försöka att själv lyssna till Guds röst, genom att lugna ner sig, koncentrera sig på Gud, meditera eller be.

Min erfarenhet är att det här ofta kan skapa en del problem och ibland rent av något som gränsar till ångest. Det kan bli en väldig press att hela tiden försöka ta reda på vad Gud vill att man ska göra, man kan nästan hamna i en situation där man inte vågar lita på sina egna idéer och tankar. Det finns också en risk att man lägger oproportionerligt stor vikt vid det som någon annan säger bara för att personen ifråga menar att han fått det från Gud. Till de verkliga avarterna hör predikanter som menar att det är Guds vilja att man ska ge pengar till deras verksamhet. Det kan också bli ett sätt att få sin vilja igenom;  det är inte så lätt att argumentera mot någon som säger sig tala å Guds vägnar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar